Divestment strategie

Divestment nebo také divestment strategy je strategie, při které dochází k odprodeji určité divize nebo výrobkové řady, případně k odprodeji podniku jako celku. Jde o součást útlumové strategie, kdy se podnik snaží snižovat své obchodní aktivity, které nejsou ekonomicky efektivní. Díky financím z odprodeje může být snižováno případné zadlužení podniku. Podniku mohou zůstat jen ty … Číst dál

Soutěživé oceňování

Metoda určení ceny produktu, která vychází z analýzy konkurenčních cen. Cena se následně přizpůsobuje finančním možnostem podniku, nákladech nebo podílu na trhu. Důležité je také přihlédnout k tomu, jak produkt vnímají zákazníci v porovnání s konkurencí. Pokud má podnik nízké náklady, spíš bude pod úrovní konkurence. Pokud je podnik spojovaný s vyšší kvalitou, může mít … Číst dál

Penetrační oceňování

Penetrační oceňování, neboli průnikové oceňování, je technika stanovení cen u nových produktů. Sice se určuje u produktu, který nově vstupuje na trh, nicméně konkurenční produkty na trhu již jsou. Cena se určuje pod úrovní cen konkurence, aby došlo k přitažení pozornosti zákazníků a získání významného tržního podílu. Rizikem je, že i když dojde k rychlému … Číst dál

Numerická distribuce

Numerická distribuce představuje podíl prodejen, ve kterých je daný produkt prodáván, na všech prodejnách prodávajících danou výrobkovou kategorii. Udává se v procentech. Také se dá označit jako pokrytí trhu. Příklad: na určitém trhu je 2 000 prodejen. Daný výrobek A prodává 500 prodejen. Numerická distribuce výrobku A je 25 %.

Vážená distribuce

Vážená distribuce představuje podíl obratu určitého výrobku (značky) v prodejnách na celkovém obratu trhu. Hodnota se udává v procentech. Také též tržní dosah. Příklad: na určitém trhu se prodají lyže celkem za 500 milionů korun. Prodejci prodají lyže Batomic za 100 milionů korun. Vážená distribuce lyží Batomic je 20 %.

Joint venture

Joint venture je společný podnik více osob. Funguje to tak, že dva a více podniků založí novou společnou společnost (právnickou osobu), či navážou spolupráci skrze sdružovací smlouvu. Podniky se v rámci joint venture snaží pospolu využít rozdílných zkušeností, působení v odlišných geografických oblastech či dostupnějších zdrojích. Podniky se společně dělí o zdroje a o zisk … Číst dál

Přímý prodej

Obchodní zástupce prodává výrobek od producenta přímo ke koncovému zákazníkovi. Vhodné zejména pro dražší a komplikovanější výrobky, výrobky vyžadující kvalitní informovanost nebo vysokou úroveň služeb spjatých s produktem. Bývá také využíváno multi-level marketingu nebo síťového marketingu.

Vize podniku

Určuje hlavní směry rozvoje podnikání. Vize by měla vytyčit určitý cíl, kterého by se mělo v budoucnosti dosáhnout. Naznačujeme, kde bychom rádi viděli firmu v budoucnosti, například za 10 až 20 let. Vize by měla být reálná a dosažitelná.

Styčná diverzifikace

Diverzifikace podnikání částečně využívá již vlastněné technologie či svých zákazníků, avšak přináší určitý nový aspekt. Absolutní – podnik vyrábí nové produkty bez návaznosti na technologie již vyráběných produktů, ale mohou posloužit i původním zákazníkům. Relativní – produkt vychází z již využívaných technologií, ale je určený pro zcela nového zákazníka.

Horizontální integrace

Podnik se spojuje se svou konkurencí. Problematikou může být legislativa státu, která může toto jednání omezovat (při akvizici či fúzi nemůže vzniknout subjekt s dominantním postavením). Aby šlo o horizontální integraci, musí se podniky nacházet na stejné úrovni výroby. Cílem je navyšování množství produktů, navyšování tržního podílu či vytváření kontroly nad danými produkty. Dochází také … Číst dál